Náš zákazník, náš pán. Hovorí sa, že zákazník má vždy pravdu a spokojný zákazník je pýcha predávajúceho. Avšak, v prípade, že sa stane, že zákazník nie je s niečím spokojný a má k zakúpenému tovaru či využitým službám výhrady, mal by vedieť, na koho sa má obrátiť v prípade, že chce podať reklamáciu, prípadne čo v takejto situácii robiť. Je úplne normálne, že obchodník sa chce chrániť presne tak isto ako zákazník.

Dva roky

Niekedy sa jednoducho stane, že zákazník má výhrady ku kúpenej veci či zaplatenej službe a nedostal to, čo očakával. To je úplne v poriadku, pretože nie vždy dokážeme odhadnúť hodnotu či zmysel veci, ktoré kupujeme. Ak sa vám niečo podobné stane, máte možnosť sa okamžite obrátiť na predajcu. Vzťahuje sa na vás obchodné právo a podľa neho máte právo na reklamáciu na tovar až dva roky.

Váš návrh

Samozrejme, reklamácie sa nevzťahujú na bežné opotrebovanie vecí pravidelným používaním, ale na chyby vo výrobe. Vo chvíli, keď chcete niečo reklamovať, mali by ste sa obrátiť priamo na predajcu. Ten musí reklamáciu prijať a má až tridsať dňovú lehotu na posúdenie. Niektorí predajcovia, a to najmä vo veľkých reťazcoch s oblečením, vám v mnohých prípadoch tovar hneď vymenia a nemusíte ani čakať. Často môžete u obchodníka aj udať váš návrh riešenia, a teda to, či chcete náhradu peňazí, rovnaký tovar, darčekovú kartu alebo iný tovar.

U využitých službách môže byť reklamácia náročnejšia, ale v princípe sa tiež musíte obrátiť na predajcu, prápadne na manažment. Tu sa náhrady riešia určitým odškodnením. Pri službách je náročnejšie potvrdiť oprávnenie vašej reklamácie, no čím viac dôvodov k veci môžete dodať, tým väčšia šanca, že dostanete svoje peniaze späť alebo inú službu ako náhradu. Nemajte však strach o dožadovanie sa toho, na čo máte nárok. Nebojte sa v prípade problémov ozvať aj Slovenskej obchodnej inšpekcii, ktorá má ako orgán štátnej kontroly na starosti práve takéto situácie.

Foto: Pixabay