Nákupná horúčka nikdy nebola horúcejšia ako na konci novembra. Pre všetkých, ktorí aspoň trochu sledujú médiá, je obdobie tesne pred začiatkom adventu určite spojené so šialenstvom nakupovania. Tieto zvláštne zvyky sa sem dostali spoza oceánu. Či chceme, či nie, americký spôsob života nás v určitých smeroch ovplyvňuje a niektoré udalosti, ktoré sú čisto americké, sa dostanú aj k nám do Európy. Práve k takým patrí Black Friday a Cyber Monday. Viete, o čo ide?

Black Friday, čierny piatok

Ako už z pomenovania tohto dňa vyplýva, ide o ten piatok, ktorý bezprostredne nasleduje po Vďakyvzdaní, čo je vždy štvrtý štvrtok v novembri. Black Friday teda akoby predlžuje „voľno“, i keď nejde o žiadny sviatok, no množstvo ľudí si v Amerike berie tento deň dovolenku. Kamenné obchody a čoraz viac aj online shopy spustia výpredaje. Ľudia v tomto šialenstve čakajú vonku pred obchodmi, bežia dnu, trhajú si veci z rúk a nakupujú doslova ako zmyslov zbavení. U nás sme sa, našťastie, ešte nedostali do tohto extrému, ale Black Friday je už bežnou súčasťou európskych krajín, mnohých internetových i kamenných obchodov.

Cyber Monday, kybernetický pondelok

No a aby toho nebolo málo a aby si náhodou ľudia nezabudli niečo kúpiť, nasleduje po víkende po Black Friday aj Cyber Monday, a teda kybernetický pondelok. Ide len o predĺženie bláznivého nakupovania, ktoré tak trvá aj štyri dni. Je to marketingový ťah, kedy predajcovia chcú docieliť to, aby zákazníci začali nakupovať vianočné darčeky a pripravili sa na Vianoce. U nás Cyber Monday nie je až taký známy ako Black Friday, ale obchodníci využívajú aj tento nástroj na pritiahnutie vašej pozornosti v podobe minutých peňazí.

Ako vnímate vy tieto marketingové ťahy predajcov? Niekedy si skúste všimnúť, že aj keď zľavy nie sú až také výrazné, po produkte siahnete len preto, že je v zľave. A presne o to obchodníkom ide najmä počas týchto dvoch dní.

Foto: Pixabay