Ak máme radiť a aj sami sa riadiť v problematike spotrebiteľského správania, treba sa najprv zorientovať medzi teoretickými súvislosťami. Konkrétny nákup či už v kamennom obchode alebo virtuálnym spôsobom je výslednicou viacerých vplyvov a znalostí. Viacerí disponujeme nesprávnou mienkou, že pri nakupovaní sa treba orientovať výhradne na samotný produkt, o kúpu ktorého máme záujem. Aj to je len taká polopravda, pretože aj pri nakupovaní sa treba vedieť správať.

Dnes je trh presýtený už asi aj tým, o čom sme pred pár rokmi tvrdili, že výroba niečoho takého je absolútne nemožná. A to sa týka nielen hmotných tovarov, ale aj ponúkaných služieb. V súčasnosti sa vôbec nemusíme obávať, že by bolo v obchodoch niečoho nedostatok. A ak aj áno, objaví sa iný marketingový lovec a ten nám ponúkne niečo, čo tu určite ešte nebolo. Pravdou je aj to, že veľa vecí sa na trhu objavilo už pred stovkami rokov. No dnes máme oveľa lepšie “páky“ na to, aby sme produkty obalili pôvabnejším dizajnom.

Či taký alebo úplne iný produkt než ten, čo nám skáče na ploche v banneri, si chceme zakúpiť, podmienky sú stále rovnaké. Bez peňazí do obchodov nevstupovať! Niekedy je možno aj výhodnejšie mať ich pomenej, respektíve primerane našim výdavkom. Za takýchto okolností si rozhodne vyskakovať v obchodoch nebudeme, a tak si aj uvedomíme pravú hodnotu peňazí. A ak tejto znalosti budeme vychovávať svoje deti, vyrastie nám vzdelaná generácia aj v oblasti finančnej gramotnosti. A práve na takýchto maličkostiach stojí naša budúcnosť….

Poznajme pojem finančnej gramotnosti aspoň na elementárnej úrovni

Pojmom finančná gramotnosť sa označuje súbor základných znalostí o hospodárení v domácnosti, o orientovaní sa v elementárnych finančných produktoch, ktoré nám doma slúžia pri rozpočte a spravodlivej deľbe peňazí. Mali by sme totiž poznať kľúčové pojmy a funkcie bežných bankových účtov, rozumieť sa do vkladových operácií, či byť dostatočne obozretní pri poistných úkonoch a našich základných finančných povinnostiach voči štátu a aj jednotlivým inštitúciám.

To, čo je práve s hodnotou peňazí veľmi úzko spojené a aj na seba značne vplývajúce, sú v prvom rade výchovné a rodinné faktory. Len rodina a následne škola môže medzi mladú generáciu vniesť potrebné informácie o samotnej hodnote a úrovni peňazí. Rodina by mala pri sebe stáť, či už peňazí je, alebo ich práve nie je ani nadostač.

Mali by sme sa podporovať a nedovoliť, aby brat bratovi neposkytol čo i len malú finančnú náplasť. Rodina má pri samotnom vzdelávaní o finančnej gramotnosti za úlohu riešiť aj problematiku a zodpovedný vzťah k miere únosného zadlžovania. Má byť aj v tejto oblasti dostatočne aktívna, ba priam akčná a predostrieť konkrétne príklady svojim potomkom, ako sa postaviť na vlastné a myslieť aspoň na malú kasičku úspor. Pretože lajdáctvo našich detí je v tom najužšom súvise s rodičovským vplyvom a moralizovaním.

Foto: Pixabay

Zdroj: derivat.sk